Købs- og leveringsvilkår online
Købsvilkår
Ved ordreafgivelsen reserveres beløbet på betalingskortet. Beløbet indløses først på dit kort, når varerne er sendt fra vores varelager. Der kan aldrig trækkes et større beløb end det, du har godkendt ved købet. Overførslen af dine kortinformationer og det aftalte købsbeløb sker i krypteret form via Netaxept. Vi gemmer ikke dine oplysninger, og der tages ikke gebyr ved betaling på webshoppen.
Du kan betale med følgende betalingskort:
- Dankort
- VISA Dankort
- VISA Electron
- Mastercard Debit
- Maestro
- JBC Card
Alle vores priser i webshoppen er angivet i danske kroner og er alle inklusiv moms. Priserne i webshoppen og i de fysiske butikker er identiske.
Hvis en pris ikke er opdateret og rettet til på www.johannesfog.dk på grund af interne fejl, skal den korrekte pris dog stadig følges. I tilfælde af en sådan fejl har du mulighed for at annullere ordren uden omkostninger for dig.
Vi forpligter os til, at pris matcher internt mellem vores webshop og de fysiske butikker.
Eventuelle forsendelsesomkostninger vil tillægges online, men der vil ikke pålægges yderligere gebyrer.
Leveringsvilkår
Bestillinger leveres afhængigt af ordrens sammensætning og leveringssted med følgende leverandører:
- GLS (Pakkeshop og Erhverv) - priser fra kr. 47,00
- PostNord (Pakkeshop og Omdeling) - priser fra kr. 60,00
- Danske Fragtmænd - priser fra kr. 450,00
- Fog Logistik - priser fra kr. 450,00
Udvalgte varer leveres - ved bestilling online* - fragtfrit i hele Danmark eller på Sjælland.
Vilkår for fragtfrihed for disse varer er anført på de enkelte varers produktsider, hvor specifik fragt til et givet postnummer kan beregnes. Bestilles fragtfri varer sammen med ikke-fragtfri varer, vil fragt blive tillagt for de ikke fragtfri varer. Samlet fragt for en forsendelse kan altid beregnes i kassen.
* Gælder alene ved online bestilling med kortbetaling - ved andre bestillingsformer og køb på Fog konto gælder almindelige leveringsvilkår og priser.
Varer afsendes så vidt muligt til den ønskede afsendelses-/leveringsdato.
Bemærk, at der ved spidsbelastninger kan der opstå situationer, hvor fragtselskabet pga. pladsproblemer leverer forsendelser til pakkeshops til en anden pakkeshop end den valgte.
Der skal dog regnes med en ekspeditionstid på 2-3 hverdage, fra bestillingen er afgivet. For bestillinger på carporte, Quick-carporte og udestuer må der dog påregnes en ekspeditionstid på ca. 14 arbejdsdage fra bestillingstidspunktet.
Bemærk, at trælastvarer bestilt i faste længder kan blive leveret i længder, der kræver tilskæring.
Stykgods
Stykgods leveres med lastbil til brofaste øer i Danmark. Varer, der leveres med lastbil, leveres så nær brugsstedet, som lastbilen efter chaufførens skøn kan køre uden fare for at køre fast eller beskadige køretøjet eller omgivelserne. Stykgods leveres oftest på paller eller strøer, der skal bortskaffes eller returneres af kunden selv. Bemærk, at leveringen ikke omfatter indbæring på adressen. Egne vogne medbringer ikke pallevogn.
Særligt for Fyn og Jylland:
Ved leveringer til Fyn og Jylland benyttes som hovedregel Danske Fragtmænd (DF) som transportør. DF's vogne er ikke udstyret med kran, og der ydes ikke håndaflæsning. Ved leveringen skal der kvitteres for modtagelsen - forsendelse stilles IKKE uden kvittering, og evt. genudbringning vil ske for modtagers regning.
Ved levering til ikke-brofaste øer betragtes fragten som dækkende for levering til nærmeste brofaste leveringssted (f.eks. havn). Levering herudover skal aftales direkte med Fog Logistik.
Flexlevering
Ved afkrydsning af Flexlevering for forsendelser med PostNord, godkender bestiller, at forsendelsen kan afleveres uden kvittering for modtagelse, og at det sker for modtagers risiko.
Erhvervspakke med omdeling
GLS erhvervspakke med levering tilbydes udelukkende for levering til momsregistrerede virksomheder. Det forudsættes, at forsendelsen kan modtages inden for normal kontortid, og at der kvitteres for modtagelsen.
NB! Findes der ikke en momsregistreret virksomhed på adressen, kan levering ikke garanteres.
Tillæg af paller og emballage
Visse varer tillægges pantbelagt emballage, f.eks. paller. Pris og returværdi for pantbelagt emballage er oplyst på produktsiden for de pågældende varer.
Når du bestiller varer, der leveres på paller, kan du opleve, at der beregnes et større antal af paller, end leveringen i sidste ende leveres på. Vi samler leverancen på færrest mulige paller og fakturerer dig kun for det endelige antal af paller.
Der kan i forbindelse med levering af ordren blive tillagt emballage ud over det, der beregnes i indkøbskurven. Denne faktureres til kr. 0,00 og krediteres ikke ved returnering til Fog, uanset om returværdi fremgår af vareteksten fra ordresystemet.
Særlige forhold omkring trælastvarer bestilt i faste længder
Længdeangivelsen for trælastvarer, der bestilles i faste længder, er udtryk for en mindstelængde. Længden varierer i forhold til luftfugtigheden, og der kan således være behov for tilskæring. Trælastvarer bestilt i faste længder kan blive leveret i dobbeltlængder, eller i overlængder i forhold til det bestilte, hvis den bestilte længde ikke er på lager.
Fortrydelsesret
Fortrydelsesretten er en af dine centrale rettigheder som forbruger, når du handler på nettet. At du har fortrydelsesret betyder, at du har mulighed for at fortryde dit køb i 14 dage fra den dag, du modtager varen.
Hvis du har bestilt flere forskellige varer i én ordre, men de leveres enkeltvist, løber fristen fra den dag, hvor du modtager den sidste vare.
Fristen indebærer, at du har 14 dage fra modtagelsen til at give os besked om, at du vil fortryde dit køb. Du kan sende en mail til webshop@johannesfog.dk eller benytte standardfortrydelsesformularen, som er medsendt din ordrekvittering eller kan hentes ved at klikke her.
NB! Du kan ikke fortryde købet ved at nægte at modtage varen uden samtidig at give Johannes Fog besked.
Fortrydelse af en del af købet
Hvis du har købt flere varer hos os, har du mulighed for at sende én eller flere varer retur, selvom de er købt i én ordre. Bemærk, at du ikke får fragtomkostningerne retur, hvis du fortryder en del af dit køb.
Vigtigt om varens stand ved fortrydelse
Fortryder du et køb, skal varen som udgangspunkt fremstå som ny ved tilbageleveringen, så varen kan sælges videre til en anden kunde. Du må dog gerne pakke varen ud og undersøge den og vurdere dens egenskaber, svarende til den mulighed du har for at forholde dig til eksemplar af varen i en fysisk forretning.
Du kan med andre ord prøve varen på samme måde, som hvis du prøvede den i en fysisk butik, men du må ikke tage den i egentlig brug.
Tøj må du for eksempel gerne prøve, men du må ikke tage det på og benytte det. Hvis varen er prøvet udover, hvad der er beskrevet ovenfor, betragter vi den som brugt, hvilket betyder, at du ved fortrydelse af købet kun får en del eller intet af købsbeløbet retur, afhængig af varens handelsmæssige værdi.
Du hæfter kun for eventuel forringelse af varens værdi, som skyldes anden håndtering, end hvad der er nødvendigt for at fastslå varens art, egenskaber og den måde, den fungerer på.
Er varen blevet skadet eller bærer den præg af at have været brugt, mister du ikke din fortrydelsesret af den grund, men du må forvente at skulle betale for den værdiforringelse af varen, som skyldes brug udover at have undersøgt og prøvet varen. Er varen værdiløs, er du ikke berettiget til at få dine penge tilbage. Du må derfor overveje, om du vil benytte din fortrydelsesret i den situation. Det er i første omgang sælgeren, der vurderer varens eventuelle værdiforringelse.
Vi anbefaler, at du sender varen retur i den originale emballage.
Hvis den originale emballage mangler, kan det muligvis medføre en værdiforringelse af varen.
Du kan klage til Forbrugerklagenævnet, hvis du er uenig i vurderingen.
Sådan returnerer du
Når du har givet os besked om, at du vil fortryde dit køb, har du 14 dage til at sende varen tilbage til os.
Visse varer kan ikke returneres med normal post.
Dette gælder for: byggematerialer, byg-selv produkter og andre tunge og/eller voluminøse varer.
Udgifterne til returnering af disse varer er afhængig af varens beskaffenhed og valg af transportør, men forventes højst at koste 5.000,-
Print og udfyld vores returseddel, som du finder her.
Send retursedlen med varen til:
Johannes Fog Webshop
Lyshøjvej 14
3650 Ølstykke
eller
Fog Bolig & Design
Firskovvej 20
2800 Lyngby
Se evt. på fakturaen, hvilken adresse du skal returnere til.
Vi modtager ikke returforsendelser pr. efterkrav.
Varens pris og forsendelsesomkostninger refunderes til det kort, som du har betalt med, når returvaren er modtaget.
Returnering af paller og strøer
Fakturerede paller og strøer krediteres til den returværdi, der er anført som varetekst ”Returværdi” for varenummeret på ordren. Paller og strøer, der ikke er faktureret et beløb for, krediteres ikke – uanset varetekst ”Returværdi” for varenummeret på ordren. Paller og strøer skal indleveres, eller der kan evt. aftales afhentning af Fog for kundens regning. Kun paller og strøer, der er leveret af Fog, tages retur.
Tilbagebetaling af købsbeløbet
Hvis du fortryder dit køb, får du dine penge tilbage. Hvis varen er værdiforringet, fratrækker vi det beløb, du hæfter for.
Vi kan tilbageholde betalingen, indtil vi har modtaget varen, medmindre du sender os dokumentation for at have returneret den.
Varens pris og forsendelsesomkostninger refunderes til det kort, som du har betalt med, (dog ikke ekstra leveringsomkostninger i de tilfælde, hvor du har valgt en anden leveringsform, end den billigste form for standardlevering, som vi tilbyder), senest 14 dage fra den dag, hvor vi har modtaget din besked om, at du vil fortryde aftalen.
Ved returnering bærer du ansvaret for forsendelsen og udgiften hertil, indtil dit køb er modtaget på vores lager.
Ingen fortrydelsesret
Følgende aftaler kan ikke fortrydes:
Levering af varer, som er fremstillet efter dine specifikationer eller har fået et tydeligt personligt præg.
Fortrydelsesret - virksomheder
Ved salg til erhvervsdrivende (B2B), er Johannes Fog A/S ikke forpligtet til at yde fortrydelsesret. Vi henviser til vores alm. salgs- og leveringsbetingelser.
På Forbrugerombudsmandens hjemmeside kan du finde flere oplysninger om de væsentligste spørgsmål i relation til fortrydelsesret m.m.
Reklamationsret
Købelovens mangelsregler gælder for varekøb.
Når du handler hos os som forbruger, har du reklamationsret i 24 måneder.
Hvis din reklamation er berettiget, betyder det at du enten kan få varen repareret, ombyttet, pengene tilbage eller et afslag i prisen, afhængig af den konkrete situation.
Du skal reklamere inden for ”rimelig tid” efter, at du har opdaget fejlen. Hvis du reklamerer inden for to måneder efter, at fejlen er opdaget, vil reklamationen altid være rettidig.
Er reklamationen berettiget, refunderer vi dine (rimelige) fragtomkostninger.
Når du ønsker at reklamere over en vare, bedes du følge nedenstående procedure.
- Kontakt Fog og giv en præcis beskrivelse af fejl eller mangler ved varen.
- Vis meget gerne fejlen/manglen med billeder.
- Herefter tages der konkret stilling til, om varen skal sendes retur.
- Hvis varen skal sendes retur, bedes du vedlægge en detaljeret beskrivelse af problemet samt kopi af din bon/faktura.
Varen skal altid sendes tilbage i forsvarlig emballage, og husk at få en kvittering for afsendelse, så vi kan tilbagebetale dine fragtomkostninger.
Varen sendes til:
Johannes Fog Webshop
Lyshøjvej 14
3650 Ølstykke
eller
Fog Bolig & Designhus
Nørgaardsvej 3
2800 Lyngby
Se evt. på fakturaen, hvilken adresse du skal returnere til.
NB! Vi modtager hverken pakker uden omdeling eller pakker sendt pr. efterkrav.
Klageadgang
Hvis du vil klage over dit køb, skal du kontakte info@johannesfog.dk.
Hvis det ikke lykkes os at finde en løsning, kan du sende en klage til:
Nævnenes Hus
Toldboden 2
8800 Viborg
naevneneshus.dk
Har du bopæl i et andet EU-land end Danmark, kan du klage til EU-Kommissionens online klageportal her - http://ec.europa.eu/odr
Persondatapolitik
Vi har brug for følgende oplysninger, når du handler hos os:
- Navn
- Adresse og leveringsadresse
- Telefonnummer
- E-mailadresse
Vi registrerer og videregiver dine personoplysninger for at kunne levere varen til dig.
Ovenstående oplysninger videregives til transportøren, der slutleverer ordren (GLS, PostNord, Danske Fragtmænd eller eventuel anden ekstern vognmand).
I forbindelse med køb af gavekort online, videregiver vi dine data til Axicode A/S.
Vi indgår altid en databehandleraftale med leverandører, der behandler personoplysninger på vores vegne, og vi sikrer, at vores databehandlere lever op til Persondataforordningen.
Retsgrundlaget for behandlingen er EU Persondataforordningens art 6 stk. 1, litra b, c og f.
Personoplysningerne registreres hos Johannes Fog A/S og opbevares i overensstemmelse med Persondataforordningen.
Johannes Fog A/S udleverer ikke dine personlige oplysninger til tredje part, uden at der er givet aktivt samtykke hertil.
Dataansvarlig på johannesfog.dk er Johannes Fog A/S.
Når du besøger hjemmesiden, indsamler vi automatisk oplysninger om dig og din brug af hjemmesiden, f.eks. om hvilken type browser du bruger, hvilke søgetermer du bruger på hjemmesiden, din IP-adresse, herunder din netværkslokation, og informationer om din computer.
Formålet er at optimere brugeroplevelsen og hjemmesidens funktion, samt foretage målrettet markedsføring, herunder retargeting via følgende elektroniske medier: Facebook, LinkedIn og Instagram samt e-mail (kun ved samtykke til nyhedsmail). Denne behandling af oplysninger er nødvendig, for at vi kan varetage vores interesser i at forbedre hjemmesiden samt vise dig relevante tilbud.
Retsgrundlaget for behandlingen er EU Persondataforordningens art 6, stk. 1 litra f.
Kontakt og klagemulighed vedr. personoplysninger
Du har ret til at kontakte os og få oplyst, hvilke personlige oplysninger, vi har registreret på dig. Såfremt de er forkerte, ufuldstændige eller irrelevante, kan du i henhold til reglerne i persondatabeskyttelsesloven få oplysningerne ændret eller slettet ved at kontakte os på gdpr@johannesfog.dk
Ovenstående gælder ikke, hvis anden lovgivning foreskriver, at Johannes Fog A/S skal opbevare data i en vis periode (eksempelvis bogføringsloven).
Du har mulighed for at klage over behandlingen af oplysninger og data, der vedrører dig. Klage skal indgives til Datatilsynet, jf. persondatabeskyttelsesloven § 58, stk. 1.
Som registreret hos Johannes Fog A/S har du altid ret til at sende os dine indvendinger mod registreringen. Du har også ret til indsigt i hvilke oplysninger, der er registreret om dig. Disse rettigheder har du efter persondatabeskyttelsesloven.
Henvendelse i den forbindelse sendes til: gdpr@johannesfog.dk
Købs- og leveringsvilkår er senest opdateret 15.05.2023.