Bolig & Designhus Lyngby
Farum
Fredensborg
Helsinge
Herlev
Hørsholm
Hørsholm Byggecenter
Kvistgård
Lyngby Trælast
Værebro
Vordingborg
Bolig

>

Georg Jensen

BLIV INSPIRERET AF DET STORE UDVALG

Georg Jensen står for unik håndværksmæssig kvalitet og tidløst æstetisk design. Deres sortiment spænder vidt fra korpus til ure, smykker og produkter til hjemmet. Designet er funktionelt og smukt. Stilen var flydende former med udsøgte skulpturelle udsmykninger, stiliserede blomster og frodige drueklaser, der reflekterede Georg Jensens sanselige glæde ved naturen. Det kan stadig ses i producentens produkter i dag. De udnytter mesterens egne ideer og principper og omsætter dem til design med relevans for nutidens hjem. Designet reflekterer danske værdier – det enkle i livet, det nordiske lys, det rene vand og den friske luft. På johannesfog.dk bliver du altid mødt af et stort udvalg og selvom udvalget er stort, så er vi altid nøjsomme, når det kommer til kvaliteten. Det samme gælder for vores Georg Jensen udvalg, vi har massere af varer, at du kan udforske lige her på siden. Vi har følgende varetyper: bestiksæt, bordlamper og meget mere. Find bl.a. de ikoniske kaffekander, minimalistiske vægure eller de smukke lysestager. Vi har meget tænkeligt noget stilrent dansk design, som du kan bruge som et supplement til udleve dine indretningsdrømme. 

 

HISTORIEN OM GEORG JENSEN

Hele historien starter med en mand ved navn Georg Arhtur Jensen, som tilbage i 1904 åbner sin egen sølvsmedje i små ydmygdige lokaler i Bredgade i København. Grundlæggeren havde ikke alene et stort kreativt talent for at kreere smukt design, han havde også kommercielle evner, når det kom sig til at udbrede et brand. Det lille firma vandt fra starten stor popularitet hos både datidens privatforbrugere men også hos det offentlige i form af en række museer. En anden kritisk succesfaktor på daværende tidspunkt var mandens evne til at identificere talentfulde designere med stort potentiale. De første år bød på vækst og med det, kom der er et naturligt behov for større lokaler og flere mennesker til at bære virksomheden hen imod deres vision om at blive et anderkendt og unikt designikon. Allerede i 1914 eksporterer sølvsmedjen til to udenlandske markeder som er hhv. Tyskland og Sverige. I 1936 dør stifteren som 69-årig, hvilket sammen med besættelsen satte en midlertidig stopklods for den forretningsmæssige udvikling. Efter besættelsen kommer der atter gang i efterspørgslen, hvilket betyder sølvsmedjen må bygge en ny fabrik, hvis beliggenhed kommer til at være i Gladsaxe. Udviklingen frem mod i dag byggede fortsat på en blanding af sølvsmedjen egne designs samt samarbejder med andre eksterne designere.

 

GEORG JENSEN I DAG

I dag er den lille sølvsmedje på bredgade blevet til en stor global virksomhed, som afsætter produkter i Europa, Asien, Australien og USA for milliarder af kroner. Grundstenen er stadig den samme og der værnes om værdierne med respekt for historien. Selv siger den nytiltrådte administrerende direktør Francesco Pesci, at han med hans 20 års erfaring i luksusbranchen vil bidrage til at accelerere den globale vækst vigtigst af alt med afsæt i den skandinaviske arv. I dag er det, det globale aspekt som fylder meget i virksomhedens agenda. Georg Jensen ønsker med tiden at blive et verdenskendt brand. Dette skal blandt andet ske ved, at virksomheden vil prioritere mere online tilstedeværelse, hvor dette sættes i tråd med en omni-channel strategi, således, at brugeroplevelsen er den sammen uagtet om forbrugerne møder Georg Jensen online eller i en fysisk forretning. De nye kollektioner er i høj grad med til at definere og svare på hvem Georg Jensen er i dag og hvor de bevæger sig henad. The Manhatten Collection er en barkollektion med 17 dele som er inspireret af New York og nutidens glamourøse cocktail kultur. Designet omfavner gammel historie og gør stilen mere tidssvarende og moderne. Denne kollektion er fremstillet i blankt poleret stål og er uundgåelig, når der tales om nutidens designs.

 

MANDEN BAG SUCCESSEN

Georg Arthur Jensen (31. august 1866 i Raadvad – 2. oktober 1935 i Hellerup) er manden som bar på virksomhedsnavnet, som skulle vise sig at blive et af de største danske design brands. I en tidlig alder begynder frontfiguren at interessere sig for den kunstneriske verden og allerede som 14-årig får den unge ambitiøse dreng et arbejde ved en sølvsmedje. Hans drømme pegede dog mod en af kunstens andre afarter nemlig billedhugger. Denne drøm forfølger Georg Arthur Jensen ved at tage en uddannelse som billedhugger, som han færdiggøre i 1892 på det kongelige danske kunstakademi. De efterfølgende år opnår hovedpersonen stor succes med skulpturer, som han udstiller på store udstillinger blandt andet i Paris. Det var dog først i 1904, at han får øjnene op for, hvad der skulle vise sig at blive hans livsværk. I begyndelsen af 20’erne oplever designeren stor succes og vinder en perlerække af priser i udlandet. Den store udenlandske succes fører til, at designeren åbner en Georg Jensen butik i New York. De efterfølgende år flyttede designeren tilbage til København, hvor han fratrådte hans stilling som administrerende direktør. Frem mod hans død virkede han i stedet som kunstnerisk leder.

 

SOCIAL ANSVARLIGHED FREMFOR ALT

Virksomheden blev tilbage i 2009 en del af FN’s Global Compact, som er en global sammenslutning af virksomheder som ønsker at tage det samfundsansvar som følger med at drive virksomhed alvorligt. Sammenslutningen tager udgangspunkt i 10 principper som medlemmerne skal efterleve og udvikle sig indenfor. Principperne skal være en integreret del af virksomhedernes daglige agenda for på den måde at have en høj vægtning i medlemmernes måde at føre forretning. Principperne sikrer blandt andet, at menneskerettigheder overholdes og på ingen måde underkendes samt, at der ikke forekommer nogen former for diskrimination på arbejdspladsen. Et andet og meget vigtigt perspektiv i principperne er, at virksomhederne skal agere skånsomt overfor miljøet og er promoverende omkring konkrete miljømæssige tiltag. At være en del af dette fællesskab handler ikke blot om, hvordan virksomhederne selv kan tage et større socialt ansvar i deres aktiviteter, men derimod også om, hvorledes virksomhederne kan skabe et incitament hos leverandører og andre interessenter således, at de erhvervsdrivende interessenter også sætter det sociale ansvar højt på den daglige agenda.